TuningStudio.fi: autopeitteet, alustasarjat, vaihtomoottorit
%cms_banner_10%
%cms_banner_5%

Voimansiirto

Tilaa meiltä kaksoismassavauhtipyörä tai vauhtipyörän muunnossarja

 

Vauhtipyörät ja kytkimet kaikkiin autoihin

Toimitamme alkuperäiset LuK- ja Sachs-kaksoismassavauhtipyörät ja kytkimet edullisesti kaikkiin automerkkeihin ja -malleihin. National kaksoismassavauhtipyörän muunnossarjat kovaan vauhtipyörään. Toimitamme tuotteet suoraan kotiovelle. Edulliset hinnat.

Tee tarjouspyyntö kaksoismassavauhtipyörästä - Klikkaa tästä

 

Muunnossarjat löytdät autokohtaista valikkoa käyttäen

Varaosien puhelinpalvelu  ma-pe  10-17  045 1295 005   

 

Vauhtipyörä & kytkin vaimentavat moottorin värähtelyä

Vauhtipyörää on käytetty polttomoottoreiden syntymästä lähtien. Sen tehtävänä on tasata työtahdin nopeita voimapulsseja tasaisemmaksi pyörimisliikkeeksi. Perinteinen ratkaisu on kiinteä vauhtipyörä, jonka vastinparina on jousitettu kytkinlevy. Kytkinlevyn jouset jatkavat edelleen käynnin tasaamista. Uudempi ratkaisu on kaksoismassavauhtipyörä, joka yleistyi vasta 1990-luvulla.

Kaksoismassavauhtipyörässä on kaksi toisiinsa nähden liikkuvaa vauhtipyörä, joiden keskinäistä liikettä on voimakkaasti vaimennettu. Rakenne yhdistää kevyemmän pyörivän massan edut, ja suuremman massan korkeamman vaimennustehon.

Kaksoismassavauhtipyörä on kuluva osa, jonka rikkoutumisesta seuraa kallis remontti. Kaksoismassavauhtipyöriä ei korjata. Oikein tehdyssä remontissa vaihdetaan kaikki kytkinkopan sisällä olevat osat uusiin: vauhtipyörä, kytkin ja usein myös kytkimen irroitusmekanismi. Korjauksen voi toteuttaa useita vaihtoehtoisia ratkaisumalleja käyttäen.

 

 

Vauhtipyörä- ja kytkinremontin vaihtoehdot

  1. Korjaus alkuperäisiä osia käyttäen soveltuu parhaiten uusiin autoihin. Toimitamme alkuperäiset Sachs- tai LuK-merkillä valmistetut kaksoismassavauhtipyörät ja kytkimet kaikkiin automalleihin.

  2. Valitaan kaksoismassavauhtipyörän korvaussarja, ts. SMF-kit eli Single Mass Flywheel -sarja. Muunnossarja sältää kiinteän vauhtipyörän ja jousitetun kytkimen. Ratkaisu säästää automallista riippuen 20-50% varaosakustannuksissa. Toimitamme korkealaatuisia National- ja Valeo-merkkisiä kaksoismassavauhtipyörän korvaussarjoja.

 

Miksi autotehtaat käyttävät kaksoismassavauhtipyörää?

  • Sallii ajamisen matalilla kierroksilla, jopa alle 1500 rpm.
  • Kevyempi pyörivä massa helpottaa polttoaineen säästämistä.
  • Pienempi melutaso voimansiirrosta parantaa mukavuutta.
  • Pienentää vaihteistoon ja kampiakseliin kohdistuvaa kuormitusta.
  • Vähemmän ohjaamoon välittyvää värinää

       

 

Rikkoutuneen kaksoismassavauhtipyörän oireet:

  • Voimansiirron helinä kolina moottorin käydessä (vaimenee kun painetaan kytkintä)
  • Auto ”nyykähtää” varoittamatta liikkeellelähdössä
  • Epämääräinen tuntuma kytkimeen
  • Kytkin ottaa kiinni epätasaisesti
  • Kytkimen luisto kielii kaksoismassan pohjaavan

 

Moottorin viritys ja kaksoismassavauhtipyörä

Kaksoismassavauhtipyörän ominaisuudet, kuten vääntömomentin kesto ja värähtelynvaimennus on moottorin valmistajan toimesta säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi.

Moottorin viritys lisää moottorin vääntömomenttia. Tämä puolestaan lisää sekä vauhtipyörän joustoliikkeen pituutta, samalla kun moottorin tuottaman tehopulssin voima kasvaa. Joustoliikkeen maksimipituus, ja vauhtipyörän vaimennuskyky määrävät kuinka paljon tehoa kaksoismassavauhtipyörän läpi voidaan välittää. Kaksoismassavauhtipyörän vaimennuskapasiteetin loppuessa kytkin alkaa moottorin tehopulssien voimasta luistaa.

Kytkimen luisto aiheuttaa jatkuessaan kytkimen- ja kaksoismassavauhtipyörän ennenaikaista kulumista ja lopulta rikkoutumisen. Ominaisuuksistaan johtuen, kaksoismassavauhtipyörä asettaa virittämiselle rajat, joiden ylittäminen onnistuu vain vaihtamalla tilalle kiinteä vauhtipyörä ja vahvistettu kytkin. 

 

Vaihdelaatikon vahvistaminen ja käyntiäänen vaimennus

Käytännössä on havaittu, että kaksoismassavauhtipyörän korvaussarjan käyttäminen ei vaikuta auton käytettävyyttä heikentävästi. Käyttäjät ovat raportoineet, että liikkeellelähdöt käyvät jouheammin. Pienempi jousto voimansiirrossa voi jopa helpottaa auton ajettavutta. Lisäksi korvaussarjan vauhtipyörä on yleensä alkuperäistä painavampi. Tuloksena on usein jopa kasvanut käyttökelpoinen vääntömomentti.

Vastaavasti, kiinteä vauhtipyörä lisää voimansiirtoon välittyvää värähtelyä. Tämä tarkoittaa, että alakierroksilla auto ”pyytää” aikaisemin vaihtamaan pienempää vaihdetta. Vetoalueen lievä kapeneminen aivan alimmilta kierroksilta (1200-170 rpm) on pääsääntöisesti ainoa havainto, jonka käyttäjät ovat raportoineet – eikä sitäkään koeta ongelmaksi. Tottunut autoilija osaa vaihtaa vaihtaa muutenkin pienemmän pykälän kun kierrokset putoavat riittävän alas. Käyttäjien raporttien mukaan vaihto kiinteään vauhtipyörään ei ole lisännyt polttoaineen kulutusta.

Vaihdelaatikon käyntiäänen pehmentäminen

Kaksoismassavauhtipyörän korvaussarjan asenuksen yhteydessä on kannattaa auton vaihdelaatikko vahvistaa RVS-käsittelyllä. RVS muodostaa hammasrattaiden pintaan kestävän ja liukkaan metallikeraamisen pinnan. RVS myös optimoi käyntivälykset, ja pienentää kitkan lähes olemattomiin. Tuloksena on kevyemmmin pyörivä, ja hiljaisempi vaihdelaatikko.

Pyrittäessä parhaaseen mahdolliseen tulokseen, voidaan RVS-käsiteltyyn vaihdelaatikoon vaihtaa käsittelyn jälkeen Del Ron tai Amsoil -öljyt. Suomalainen Del Ron ja amerikalainen Amsoil ovat todennäköisesti parhaat markkinoilta vapaasti saatavissa olevat voiteluaineet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

%cms_banner_3%
%cms_banner_6%