Miksi 2000-luvun moottori ei kestä auton ikää?
Vaatimukset moottoreiden suorituskykyyn ovat kasvaneet jatkuvasti. Polttoaineenkulutuksen hillitsemiseksi on nykyaikaisten moottoreiden hyötysuhdetta parannettu huomattavan nopeasti mm. keventämällä liikkuvia massoja ja erityisesti käyttämällä ahtimia. Lisäksi moottoreiden saastepäästöjä on rajoitettu voimakkaasti.
Nykymoottorit ovat suorituskykyisempiä, pienempikulutuksisempia, ja samalla vihreämpiä kuin koskaan. Mutta ne myös kuluvat nopeammin, koska kaikki kolme vaatimusta lisäävät moottorin komponentteihin kohdistuvaa kuormitusta. Korkean hyötysuhteen omaavan moottorin lämpökuorma kohdistuu erityisesti sylinterikanteen, mäntiin ja varsinkin ylimmän männänrenkaan alueelle. Kevyemmät liikkuvat massat edellyttävät keveämpiä mäntiä, kapeampia männänrenkaita ja pienempiä laakeripintoja - vähemmän massaa ja pintaa johon lämpö voisi siirtyä.
Merkittävä kulumista lisäävä tekijä on autotehtaiden suosimat Long Life -öljyt. Pitkän vaihtovälin öljyissä on katalysaattorin suojelemiseksi vähennetty voitelevien metallien, etenkin sinkin ja kuparin pitoisuuksia. Tästä johtuen Long Life -öljyjen ominaisuudet ovat heikompia kuin ennen Long Life -aikakautta käytössä olleilla öljyillä.