Vaihtomoottorin tehdasvalmistus on alkuperäistä tarkempaa työtä
Vaihdossa tulevista moottoreista käytetään uudelleen kestävimmät komponentit, kuten lohko, kampiakseli ja kiertokanget, eli ns. moottorin alakerta. Kaikki osat tarkastetaan, puhdistetaan ja koneistetaan alkuperäismittoihihin, eli uudenveroisiksi.
Voimakkaasti kuluvat osat kuten sylinterikannet, venttiilit, männät ja pumput mitataan erityisellä tarkkuudella. Kuluneet osat vaihdetaan uusiin. Valmistajamme käyttävät vain tunnettujen laatuvalmistajien komponentteja. Myös uudet komponentit tarkastetaan ennen hyväksymistä kokoonpanoon. Näin varmistetaan moottorin virheetön laatu.
Seuraavasta linkistä siirryt uuteen Moottoripalvelu.fi -sivustoomme:
Klikkaa tästä ja pyydä tarjous vaihtomoottorista autoosi
Kampiakseli särötarkastetaan, puhdistetaan ja kaulat hiotaan ja kiillotetaan. Akselit tasapainotetaan tasaisen käynnin varmistamiseksi.
Lohkon runkolaakerilinja tarkistetaan ja oikaistaan vastuksettoman ja tasaisen käynnin varmistamiseksi.
Moottorikohtaiset kiertokankisarjat huolletaan: alasilmän pyöreys tarkistetaan ja oikaistaan. Kankien pituus hiotaan tarkasti samaksi ja tasapainot tarkistetaan. Tarkkojen toleranssivaatimusten vuoksi kiertokankien valmistaminen on monivaiheinen ja toistuvaa mittausta vaativa työ.
Kiertokankien ylä- ja alasilmän mitat tarkistetaan CNC-mittalaitteella ennen koneistusta.
Sylinterit hoonataan kulumisesta aiheutuneiden muotovirheiden poistamiseksi. VIimeistelyhoonaus modernilla pallohoonilla. Sylinterilohkon yläpinta oikaistaan ja hiotaan lähes kiiltäväksi nykyaikaista metallista kannentiivistettä varten. Käytetty lohko on usein tehdasuutta parempi lähtökohta kestävän moottorin perustaksi. Tämä johtuu siitä, että valurautaiseen lohkoon jääneet valujännitykset ovat lauenneet moottorin ensimmäisen käyttöjakson aikana.
Vaihtomoottori saa usein uuden sylinterikannen. Laatujärjestelmän mukaisesti valmistajat tarkastavat jokaisen kannen ennen asennusta täysuudistettuun vaihtomoottoriin.
Vaihtomoottorin loppukokoonpanossa kokenut asentaja tarkistaa komponentit sekä visuaalisesti että mittalaitteilla. Moottori kootaan valmistajan ohjeiden mukaisesti, ja kaikki pultit kiristetään käyttäen kalibroituja momenttiavaimia. Kokoonpanosta huolehtii alusta loppuun asti yksi henkilö. Tätä menetelmää käyttävät mm. Porsche, Ferrari, Aston Martin ja Cosworth - sekä käytännössä kaikki kilpamoottoreita valmistavat yritykset.